Εργαλειοθήκη Προσβασιμότητας

Skip to main content

Στην εποχή της Gen Z, η ενηλικίωση επαναδιαμορφώνεται - Οι στόχοι και οι επιθυμίες όπως δεν έχουν υπάρξει ξανά

Βασικές προτεραιότητες για τη γενιά Z (gen Z) αποτελούν αναμφίβολα η οικονομική ανεξαρτησία, σε ποσοστό 87%, η σύμπλευση με τα θέλω και τις αξίες τους σε ποσοστό 84%, ενώ και η δημιουργία σχέσεων δεν πάει πίσω, καθώς καταλαμβάνει 60%, όπως διαφαίνεται σε πρόσφατη έρευνα που διενήργησε η EY συνεργατικά με τη Young China Group LLC, με τίτλο "The first global generation: Adulthood reimagined for a changing world".

Πρόκειται για έρευνα βασισμένη σε απαντήσεις 10.000 νέων ηλικίας 18-34 ετών σε 10 χώρες και αποτυπώνει το πώς η πρώτη γενιά που μεγάλωσε πλήρως... συνδεδεμένη, σε άμεση επαφή με το διαδίκτυο και τα social media, επαναδιαμορφώνει το τι σημαίνει ενηλικίωση.

Περισσότερο από τέσσερις στους πέντε νέους ενήλικες, δηλαδή το 86%, παρά το γεγονός ότι το 60% αυτών εξακολουθεί να διαβιεί με γονείς ή κηδεμόνες, αυτοπροσδιορίζονται ως ενήλικες, κάτι που ως γεγονός μαρτυρά τη σπουδαία αλλαγή στις αντιλήψεις τους για τα παραδοσιακά ορόσημα της ζωής και το πώς ορίζεται η ευτυχία. Θεμελιώδης δείκτης μελλοντικής επιτυχίας αποτελεί για πολλούς (σε ποσοστό 51%) η ψυχική και σωματική υγεία, με τις οικογενειακές σχέσεις (45%) να αφήνουν πίσω τους την οικονομική ευημερία (42%) στη πλειονότητα των χωρών.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να μετασχηματιστούν για να ευθυγραμμιστούν με το όραμα ζωής της νέας γενιάς

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, πρόκειται για μια αλλαγή που επιβάλλει έναν ουσιαστικό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ο οποίος αφορά τον τρόπο που αυτές διαχειρίζονται και προσεγγίζουν το ανθρώπινο δυναμικό. Πλέον, οι οργανισμοί χρειάζεται να προβούν σε επαναπροσδιορισμό των στρατηγικών προσέλκυσης και διακράτησης ταλέντου. Την ίδια στιγμή, τα brands καλούνται να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά με ένα κοινό που θέτει συνεχώς υπό αμφισβήτηση και επανεξέταση την έννοια της κατανάλωσης και της επιτυχίας στη σύγχρονη εποχή.

Εκτός αυτού, η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι νέοι νωρίτερα από ποτέ πλέον καλλιεργούν μια πιο ώριμη αντίληψη, αλλά και συναισθηματική νοημοσύνη, και αυτό οφείλεται στο ότι έχουν απεριόριστη πρόσβαση στην πληροφορία. Η gen Z κατανοεί τις πολυπλοκότητες και τις προκλήσεις της ζωής, ωστόσο εμφανίζει έντονη απόκλιση στις προσδοκίες της για το μέλλον. Σχεδόν ένας στους τρεις (31%) δηλώνει ιδιαίτερα ενθουσιασμένος για το πώς φαντάζεται τη ζωή του στα 50, όμως την ίδια ώρα 34% αισθάνονται βαθιά ανησυχία.

Οικονομική ανασφάλεια

Ο βασικότερος παράγοντας άγχους για τους νέους δεν είναι άλλος από την οικονομική ασφάλεια, κι αυτό αφορά όλες ανεξαιρέτως τις χώρες που έλαβαν μέρος στην έρευνα. Συγκεκριμένα, ενώ το 87% θεωρεί την οικονομική ανεξαρτησία κύρια προτεραιότητα, λιγότεροι από δύο στους τρεις εκφράζουν έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση πλούτου.

Το φαινόμενο του job hopping θεωρείται στις μέρες μας φυσιολογικό, καθώς σχεδόν έξι στους δέκα (59%) εκτιμούν ότι θα πρέπει να εργαστούν σε έως και πέντε εργοδότες κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε (19%) θεωρεί ότι θα πρέπει να αλλάξει εργασία έξι ή περισσότερες φορές.

Η κάθε χώρα διατηρεί διαφορετική στάση απέναντι στα οικονομικά

Η στάση απέναντι στα οικονομικά ποικίλλει σημαντικά ανά χώρα: στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, τα χρήματα αναδεικνύονται ως ο σημαντικότερος δείκτης επιτυχίας, ενώ στις ΗΠΑ κατατάσσονται μόλις στην πέμπτη θέση. Στην Ινδία και τη Σαουδική Αραβία, πάνω από το 80% (86% και 84% αντίστοιχα) θεωρούν ότι ο πλουτισμός είναι εξαιρετικά σημαντικός, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ (48%), τη Γερμανία (49%) και τη Σουηδία (33%).

Οι προσωπικοί στόχοι και επιθυμίες στο επίκεντρο

Οι μεταβαλλόμενες προτεραιότητες δεν επηρεάζουν απαραίτητα τους προσωπικούς στόχους και τις επιθυμίες, που βρίσκονται ακόμη στο επίκεντρο. Περισσότεροι από ένας στους τρεις (34%) έχουν ήδη παντρευτεί, και ένας στους τέσσερις (25%) βρίσκονται σε σχέση, ενώ οι μισοί από αυτούς που είναι μόνοι, δηλώνουν ότι επιθυμούν να δημιουργήσουν δεσμό. Παρά την παγκόσμια πτωτική τάση στα ποσοστά γεννήσεων, σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) έχουν ήδη παιδιά, ενώ σχεδόν οι μισοί (47%) από όσους δεν έχουν, δηλώνουν ότι επιθυμούν να αποκτήσουν στο μέλλον.

Η «νέα» πραγματικότητα διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία

Η τεχνολογία έχει γεννήσει μια κοινή «ψηφιακή γλώσσα» για τη νέα γενιά, κάτι που συμβάλει σημαντικά στην ταχεία γεφύρωση πολιτισμικών και γλωσσικών χασμάτων και ενδυναμώνει την αίσθηση σύνδεσης σε έναν κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο. Σχεδόν όλοι οι νέοι (99%) έχουν smartphone, ενώ το 94% δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν καθημερινά πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Παρόλα αυτά, περίπου οι μισοί (44%) θα προτιμούσαν να μειώσουν τον χρόνο που αφιερώνουν στα social media, ενώ ένας στους τρεις (33%) αναφέρουν ότι η χρήση τους, τούς προκαλεί άγχος ή κατάθλιψη.

Gen Z και Τεχνητή Νοημοσύνη

Με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) να ενσωματώνεται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας, η Gen Z χρειάζεται να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις και τις τεράστιες ευκαιρίες που προκύπτουν. Σχεδόν οι μισοί (45%) δηλώνουν πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες, αλλά το ενδιαφέρον ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή. Σε αναδυόμενες οικονομίες όπως η Σαουδική Αραβία (39%) και η Ινδία (30%), οι νέοι εμφανίζονται πιο ανοιχτοί, ενώ σε πιο ώριμες αγορές όπως η Ιαπωνία (17%) και η Νότια Κορέα (17%), παρατηρείται μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα.

«Η Gen Z έχει την ικανότητα να ισορροπεί ανάμεσα στη φιλοδοξία & τη ρεαλιστική προσαρμογή στις αλλαγές»

Σχολιάζοντας την έρευνα, η Ευτυχία Κασελάκη, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού της ΕΥ Ελλάδος, δήλωσε: «Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο αντιφάσεις – αστείρευτη πρόσβαση στην πληροφορία, αλλά και βαθιά αβεβαιότητα· αμέτρητες ευκαιρίες, αλλά και πίεση για μία επιτυχία η οποία ορίζεται διαφορετικά για τον καθένα. Σε αυτήν τη γενιά βλέπουμε μια μοναδική ικανότητα να ισορροπούν ανάμεσα στη φιλοδοξία και τη ρεαλιστική προσαρμογή στις αλλαγές. Για τις επιχειρήσεις, το στοίχημα δεν είναι απλώς να προσεγγίσουν αυτή τη γενιά με τεχνολογία, αλλά να καλλιεργήσουν ουσιαστικές σχέσεις, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου οι Gen Zers μπορούν να χτίσουν την προσωπική και επαγγελματική τους ταυτότητα, με γνησιότητα και σκοπό».

Πηγή: epixeiro.gr